1 tähti2 tähteä3 tähteä4 tähteä5 tähteä (2 arvostelua. Keskiarvo: 5,00/5)

Kaupallinen yhteistyö: Matchbanker
Ravintoloiden sulkeminen ja etätyöt ovat lisänneet ruoanlaittoa kotona. Viikon ruokien suunnittelu etukäteen tuo säästöä ruokabudjettiin, sillä kalliit noutoruoat ja valmisateriat jäävät väliin. Kokosimme 5 erinomaisen helppoa lounasideaa, jotka riittävät päivien päähän ja joiden valmistaminen käy käden käänteessä.

Kun laittaa ruoat itse lounasravintolan sijaan, säästää tietenkin hurjan määrän rahaa kuukaudessa. Jos kaipaat kuitenkin lisärahoitusta ja harkitset kulutusluottoa, voi Matchbanker lainavertailu auttaa löytämään edullisimman lainan kaikkiin tarpeisiisi.

Ruoanlaiton suunnittelu säästää niin aikaa, vaivaa kuin rahaakin. Suurimmat säästöt saa käyttämällä kausivihanneksia ja edullisia raaka-aineita, mutta terveyttä tai nautintoa ei tarvitse uhrata. Kokosimme viisi helppoa lounasideaa, jotka voit napata mukaasi.

1. Burrito haluamillasi täytteillä

Burrito on erinomainen meal preppaus -ruoka, koska sen ainekset voi pestä, pilkkoa ja paistaa jääkaappiin etukäteen suurissa määrissä. Burriton toinen etu on sen helppo muokattavuus – jos lounastat yhdessä koko perheen kanssa, jokainen voi täyttää burriton haluamillaan täytteillä. Burrito käy kaikkiin ruokavalioihin, sillä siitä voi helposti muokata vegaanisen, maidottoman tai jopa gluteenittoman. Perustarpeet burritoon ovat burritolettu, liha tai muu proteiininlähde, riisi, vihanneksia, ranskankerma, guacamole ja juusto. Guacamolen saa tehtyä helposti valmiista maustesekoituksista, joihin tarvitsee lisätä vain tuore avokado ja loraus kermaa tai jogurttia.

2. Mausteinen kikherne-kukkakaalipaistos

Tämän helpommaksi ei vegaaninen resepti voi mennä. Helpon ja terveellisen kikherne-kukkakaalipaistoksen tekeminen onnistuu jokaiselta. Leikkaa kukkakaali uunipellille syötävän kokoisiksi paloiksi. Valuta kikherneistä neste pois ja kaada kikherneet pellille. Heitä päälle pussillinen tacomaustetta ja oliiviöljyä parin teelusikallisen verran ja sekoita ainekset hyvin. Paista uunissa 200 asteessa 15 minuuttia. Terveellistä, maukasta ja nopeaa!

3. Italialainen makkara-tortellinikeitto

Tämän ruoan voi valmistaa kerralla yhdessä asiassa tai useammassa pienessä astiassa niin, että sinulle on lounasannokset valmiina neljäksi päiväksi. Ruskista makkara tai jauheliha, ja lisää mukaan sipuli sekä paprika. Mausta seos oreganolla, suolalla ja pippurilla ja lisää joukkoon 2 ruokalusikallista tomaattipyrettä sekä purkki tomaattimurskaa. Lisää vielä puoli litraa kanalientä ja anna kiehua 10 minuuttia. Lisää vielä tortellini ja anna kiehua 5 minuuttia lisää. Valmista!

4. Lohi-vihannespelti uunissa

Jos haluat jotain todella nopeaa ja helppoa, kokeile tätä! Uuni 200 asteeseen ja heitä uunipellille haluamasi kokoinen pala lohta, mausta runsaalla suolalla ja pippurilla. Heitä kaveriksi pakastepussista vihanneksia ja paista kokonaisuutta uunissa puolisen tuntia, tai kunnes kala on kypsää.

5. Korealaiset jauhelihakulhot

Korealainen ruoka on kasvattanut suosiotaan myös suomalaisten keskuudessa viime vuosina. Tämä ruoka onnistuu keltä tahansa ja jauhelihan voi korvata myös kasvisversiolla. Paista 500 g jauhelihaa ja mausta korealaisittain soijakastikkeella, ruskealla sokerilla, seesamiöljyllä, inkiväärillä ja valkosipulilla. Jaa paistettu liha 4-5 annoskulhoon ja heitä mukaan riisiä ja haluamasi vihanneksia joko pakastepussista tai tuoreena. Bon appetit!